Cees Verhoog

Copyright 2010 Cees Verhoog

Avonturenfoto, IJsland en zo, Tsjechie,Fotografie,contact


Route, weer en verkeer


Op bovenstaand plaatje staat de route aangegeven die we gereden hebben.

We hadden in die tijd nog geen navigatie apparatuur, zoals een TomTom, dus alles met de kaart en GPS.


De verkeersdienst van IJsland houdt de situatie van de belangrijkste wegen 24u per dag via internet bij.

Overnachten in IJsland

Eindelijk IJsland (vervolg deel3)

Voorzien van water bedden en eenvoudig kookgerei. Meer dan welkom. Aldus om middernacht een verdiende maaltijd klaargemaakt en meteen naar bed.


De volgende ochtend ziet de wereld er weer heel anders uit, een prachtige omgeving en een kabbelend beekje. Absolute stilte en een waterig zonnetje. Het leven is zo slecht nog niet! De hut hebben we in nette staat achtergelaten (afwassen, schoonvegen en ramen goed afgesloten). Met frisse moed verder gereisd en al snel weer onder de mensen. Inkopen doen voor de echte ruige tocht. We willen immers dwars doorsteken naar Akureyri. In Nederland hadden we al gezorgd voor blikjes tonijn, poedermelk, rijst, mie en pasta producten. Handig was ook de aanschaf van twee boxen die werken als een lade, daardoor kunnen ze gestapeld worden, wat erg praktisch bleek. Zodra je de kleine dorpjes uit rijdt wordt de weg al minder. Asfalt houdt op en aangestampt gravel komt er voor in de plaats. Op zich goed begaanbaar, maar ik denk dat dat ook komt doordat we met een comfortabele auto rijden en niet te vergeten de ruime bodem speling. Bij Hrauneyjar hebben we de laatste inkopen gedaan. Dit is een mistroostig motel, met een benzinepomp. Hoewel er op de kaart  nog een pomp staat aangegeven, werd verteld dat dit de laatste pomp was tot aan Akureyri!  Dat blijkt  later ook te kloppen. Aldus de tank tot de nok toe vol en de twee reserve jerrycans ook gevuld. Honderd liter 1 op 6, voldoende om heen en terug te kunnen. We hadden immers geen idee of het verbruik op zou kunnen lopen door slecht terrein of dat we net als eerder, een verkeerde route zouden nemen. Better safe than sorry!  

Dwars door IJsland

Al snel wordt de weg slecht. We rijden op een soort van wasbord weg, we trillen zowat uit elkaar. De kunst is om de juiste snelheid te vinden tussen voortgang en trilling. Ondertussen zien we een steeds wisselend landschap. Van  groene hellingen tot grijze vlakten, gletsjers aan de horizon, regenbuien in de verte die door laagstaande zon iets magisch krijgen. De eerder vermelde luxe, blijkt gewoon praktisch: menigmaal stappen we nat de auto in, dat is niet bevorderlijk voor stoffen bekleding, gelukkig de leren bekleding valt makkelijk schoon te maken, ook de airco doet volop zijn best om de ruiten vrij te  houden van beslaan. Om ons heen zien we uitgestrekte vlakten, gletsjers aan de horizon, de Vatnajökull, Hofsjökull  en de Myrdalsjökull.  Het is goed weer, en in tegenstelling tot ons land, is het niet heiig en kunnen we ongekend ver zien. Dit nodigt uit tot het maken van foto’s en het turen door de verrekijker. Dit is waarom ik dwars door wilde, er is meer dan de ringweg! Leuk om op te merken, de motoren die je tegenkomt, zijn Duitsers, de fietsers zijn Nederlanders, de wandelaars vaak Amerikanen. Als je een Land Rover tegenkomt, is dat bijna altijd een Nederlander, dus altijd zwaaien! Ik heb vooral medelijden met de fietser. Over een onafzienbare slechte weg fietsen een klein riviertje tegenkomen, afstappen, bagage naar de overkant brengen terug door het water, door het water fietsen, bagage er weer op en dan tweehonderd meter verder ontdekken dat er weer een riviertje is, en de geschiedenis herhaalt zich…


Het mooie in het binnenland is dat de oevers van de riviertjes prachtig paars tonen door een klein plantje, waarvan ik de naam niet weet. Ik heb me laten vertellen dat het een geïmporteerd plantje is dat het boven verwachting goed doet in dit ruige klimaat. En opeens is het zover, vanaf Hrauneyjar na ongeveer 110 km bereiken we de campsite Nýidalur. De  hut verschijnt als uit het niets na de laatste bocht van de weg, verrassend lieflijk met rode daken en de IJslandse vlag voor de deur. We besluiten hier twee dagen te blijven en een wandeltocht te maken de berg de Hahyma op om de gletsjer die erachter ligt te zien. Na een dagje autoreizen, is de tocht een inspannende gebeurtenis, we klimmen vanaf ca 700m naar de top op 1400m! Onderweg geteisterd door wind en regen. Eenmaal boven hebben we goed uitzicht over het landschap om ons heen. Echt de moeite waard, een pad loopt  er niet echt alleen paaltjes die de richting aangeven. Er wordt veel gevraagd van je evenwicht gevoel. Goede bergschoenen zijn een must, want niet alleen door dikke lagen wegglijdende mosplakken, maar ook door rollend lava gesteente en grote keien leidt de route.


Na een goede nachtrust ons hebben en houden weer ingepakt, bandenspanning en oliepeil gecontroleerd, vertrekken we richting Akureyri via een iets afwijkende route die op de kaart wat uitdagender lijkt. De start is mistroostig, de regen valt met bakken neer, de temperatuur is rond de 8 °C, het is hoog zomer! De weg ligt er slecht bij, om de paar honderd meter diepe plassen van bruine modder, die we overigens met veel lol zonder snelheid minderen nemen. We buigen nu af naar de F752.  Een goede keus, het landschap is afwisselender en we hebben echt het gevoel dat we met de juiste auto op pad zijn. Min of meer geleidelijk wordt het landschap minder ruig, wordt de temperatuur hoger en belanden we in het dal dat leidt naar Akureyri. Water stroomt in grote hoeveelheden als ontelbare watervallen over de weg en hele stukken weg staan onder water. Het uitzicht dat de afgelopen tijd uitgestrekt was, wordt nu ontnomen door groene hellingen aan beide zijden. Ook de temperatuur wordt hoger en de zon breekt door. De GPS duidt aan dat we gedaald zijn van een 800m naar een meter of 60. We komen in een paradijselijke vallei, met weilanden met koeien, vogels, vliegen en muggen. Zo veel leven hadden we een tijd niet gezien.

Akureyri, we zijn halverwege

In Akureyri blijven we een paar dagen en doen inkopen. Het weer is goed, en ook de IJslanders herkennen dit als zomer. De plaatselijke parkeerwachter, ja een echte stad compleet met parkeermeters, doet zijn rondjes in korte dienstbroek. Het zwaarste gedeelte van de tocht is achter de rug. We willen nu langs de ringweg aan de oostelijke kant terugreizen, met diverse uitstapjes het binnenland in. Via het muggenmeer Myvatn, dat zijn naam meer dan eer aan doet, komen we bij Krafla, waar onder indrukwekkend geraas en grootste stoompluimen de energie wordt gewonnen uit aardwarmte. Hier is ook de plek waar je over de dunne aardkorst  tussen de blubberende naar zwavel stinkende poelen kunt lopen. Dit is een plek waar veel toeristen komen, de busroute leidt hier langs.


Verder lezen vervolg LRCH artikel deel 4

Hoofdweg nr1 In beelden kaart met onze route Verkeersdienst IJsland

Op de website “vegagerdin”  de verkeersdienst van IJsland, vind je veel informatie over de wegen, de regels en alle afwijkende situaties.

Informatie  te downloaden  in PDF documenten

Overnachten

StayOkay in IJsland is eenvoudig maar voldoende. Een in het oog springende gewoonte is dat de schoenen uit moeten in de hal, voordat je verder gaat. Zorg voor slippers oid.


In de onbewoonde gebieden is geen stroom, opladen van mobieltjes, digi camera en video apparatuur lukt dus niet en betekent ook dat het na 23.00u toch wel te donker is om nog iets zinnigs te doen anders dan praten. Dan maar naar bed...


De hutten of Hostels zijn vaak voorzien van een meer of minder eenvoudige keuken met keukengerei, servies en bestek. Gas is vaak ook aanwezig. Reserveren van te voren is verstandig, als je geen alternatief hebt.


Hutten zijn er op gericht dat je kunt eten en slapen: Lange tafel(s) daaromheen stapelbedden, die je soms met zijn tweeën moet delen. Een toilet is vaak aanwezig soms buiten een douche. Koud water altijd  aanwezig.

Ervaren kampeerders weten het. Het is verstandig om bestek, servies en pannen duidelijk te merken, in hutten en hostels raken de spullen makkelijk door elkaar en eindig je vaak met meer vorken dan messen en lepels.


Mogelijkheden:

Guesthouse: (slaapzak) accommodatie, sobere kamers, beschikking over keuken, douches, warm water en soms zitkamer met tv (ca 1800 ISK pppd).

StayOkay slaapzak accommodatie; kamers met stapelbedden 2 tot 8 personen, keuken, douches, warm water,  eetzaal. (ca 1650 ISK pppd)

Cabin; los staande huisjes voor 4-12 personen, stapelbedden tafel stoel en aanrecht, soms keuken, geen warm water en douche, vaak delen met anderen. (ca 1650 ISK pppd)

(berg)Hut; voordeel boven de tent: een vast dak en keuken; afhankelijk van de drukte slapen op een matras op de vloer van de eetzaal. Geen warm water, 1 douche, apart betalen va 200 ISK, soms intekenen (ca 1600 ISK pppd)


Bedragen dateren van 2003!

IJsland en zo...