Cees Verhoog

Copyright 2010 Cees Verhoog

Avonturenfoto, IJsland en zo, Tsjechie,Fotografie,contact
Overnachten in IJsland

Vervoer in IJsland

1994 Range Rover met 3.9i V8 motor. Voorzien van allerlei comfort verhogende zaken. Airco, ABS, Leren bekleding en allerlei andere toeters en bellen


Aanpassingen

”steering guard” in combinatie met een “diff guard” om stuurinrichting en differentieel te beschermen. De sleepogen aan de voorzijde zitten aan de steering guard vast.


Ook bescherming voor de koplampen tegen opspattende kiezels.

De schokbrekers zijn vervangen.


Eindelijk IJsland

Wat vooraf ging


Eind jaren tachtig, in een opwelling besluiten een schoolvriend en ik om de zomervakantie door te brengen in IJsland. Het leek ons leuk om eens ergens anders heen te gaan dan de bekende vakantie bestemmingen in Europa. Zogezegd zo gedaan, vlieg ticket, bus abonnement en reizen maar. We komen er door schade en schande achter dat de bus nemen in IJsland betekent, dat je moet weten waar je heen wilt. Er gaat maar een bus op een dag, te vroeg uitstappen betekent blijven op de plek waar je uitstapt en hopen dat er onderdak is! Gelukkig maken we die fout maar een keer.


Overpeinzend besluiten we dat we nog een keer moeten terugkeren. Dit is zo’n mooi land en we zien er vanuit de bus te weinig van, zijn te beperkt in bewegingsvrijheid, we willen dwars door!


We gaan sparen voor een volgende keer.  Echter tijden veranderen, ons contact wordt minder, hij  krijgt een gezin en de wilde haren worden wat minder wild. Maar mijn droom blijft. In ‘93 koop ik mijn eerste LandRover. Ik wilde per sé een 88 SeriesIII, dat  is de enige echte LandRover, vond ik toen, en eigenlijk nog steeds. Om een Land Rover 88 uit 1974 op de weg te houden kost een hoop geld en er blijft weinig over om dan ook nog ver weg op vakantie te gaan. Veel testen op clubdagen en een geweldige 4x4 vakantie met Kangeroe leerde me de mogelijkheden en nadelen van de 88.


Een buitenkansje deed zich voor toen ik voor een prikkie een echte Range Rover kon kopen en ik verruilde de seriesIII, met weemoed in, voor de Range.


Wat een verschil, wat een comfort, wat een kracht en wat duur! Vooral toen bleek dat de tussenbak in de soep gedraaid was. “Gelukkig” was er een goed alternatief voorhanden, een nog mooiere Range Rover! Na een jaar was toch echt het geld op en het duurde lang voordat ik weer aan een Land Rover toekwam.


Het is inmiddels 2002. Ik heb wat geld gespaard en ga op zoek naar een Range Rover. Met de eerdere ervaringen in het achterhoofd ben ik gevallen voor het comfort. Door de week rijd ik met een moderne lease-auto. Het wordt in het weekend elke keer weer wennen aan de nukken van een oude auto. Stuiterend over slechte wegen, zwalkend door de indirecte besturing en zwetend wanneer je even wilt inparkeren.


Gezien die ervaringen en de te verwachten slechte wegen in IJsland is het wel zo fijn dat je in een comfortabele auto kan rijden. Dan blijkt dat luxe geen luxe is, maar onderdeel van een preparatie! Een goed weg gedrag zorgt voor ontspannen besturen, waardoor je na een lange rit fit uit de auto stapt. Later blijken nog meer luxe zaken  bij te dragen tot een geslaagde reis…


Voorbereiden IJslandreis


Nu A gezegd was moest B volgen. Ik realiseer me dat een overtocht alleen een dure geschiedenis is, daarnaast is alleen maar alleen. Je ervaringen met anderen delen is toch een wezenlijk onderdeel van een reis. In mijn naaste kennissenkring vond ik niemand die de mogelijkheid had om mee te gaan. Het was inmiddels december 2002 en ik wilde in de zomer van 2003 de tocht maken. De gedachte kwam op om zelf op zoek te gaan naar reisgenoten. Maximaal 4 was mijn gedachte. Spontaan ontsproot het idee om een website op te zetten, met daarin informatie over IJsland en daarbij de oproep voor reisgenoten.  Dat was een goed idee. Na een eerste schuchtere poging met een site van een pagina, kreeg ik de smaak te pakken en ontaardde het maken van de site als een hobby op zich. Ook het doel vergat ik niet en al gauw kwamen er reacties met tips en vragen. De tijd begon te dringen, maar toch rond mei had ik vier reisgenoten, mijn maximum. Een proef weekend in de Ardennen en wat gesprekken waren het enige wat we van elkaar wisten. Twee van hen waren al eens eerder met elkaar een half jaar door Zuid Amerika getrokken. Als je dat kunt, dan weet je wat samenwerken is.


Vervolg LRCH Artikel



Range Rover In beelden LRCH Magazine Route in IJsland

IJsland en zo...